Assalamualaikum..

Alang-alang ada masa untuk menconteng di blog ni, saya tergerak hati untuk berkongsi sedikit sebanyak pengalaman sepanjang berada di 4th rotation yakni di Out Patient Pharmacy Department (OPD) a.k.a Jabatan Pesakit Luar (JPL).

Hari ini, 10 Muharram, merangkap hari ke-5 saya bertugas di OPD. Juga merupakan hari pertama saya extended hour (bekerja selepas waktu pejabat) di OPD. Sebenarnya, secara tiba-tiba saya 'terpaksa' menggantikan Raj (Rajeswaran rasanya nama dia.. Huu.. Rakan sejawatan PRP.). Maka hari ini secara tidak langsung saya terasa sedikit 'workaholic'. Heh~ Masakan tidak, saya bekerja 8.30am-4.00pm, kemudian balik rumah beberapa minit, terus berkejaran ke hospital. Terus menyambung 'ibadah' dari 5.00pm-9.30pm. Yakni SEKARANG! Heh~ (Best je online, patient belum ramai menyerang.) Saksikanlah lepas Maghrib nanti. Haaaaa~

So far, macam-macam kerenah patient yang saya jumpa. Ada yang baik, sopan, peramah, tapi ada juga yang kerek! Haih! Tapi, ada beberapa scene yang tak dapat saya lupakan. Pengalaman berharga.

Scene 1: BUTA MATA, CELIK HATI
Saya sedang menjaga kaunter tempat pembahagian ubat. Tempat yang tekan-tekan nombor, kemudian patient datang, sahkan angka giliran & nama, then dispense ubat. Tiba-tiba..
"Diana, patient ni OKU. Panggil nama." En Rizal pesan. Saya tidak dapat fikir, "OKU" dari segi apa. Tiba 1 nombor, saya tekan punya tekan, tiada respon. Ops! Baru saya perasan, no 816 (nombor khas). Kemudian, saya jerit nama pesakit. Pakcik tu datang sambil tangan di awang-awangan. Owh! Pesakit saya yang satu ni BUTA MATA (InsyaAllah celik hati.). Sememangnya ia satu pengalaman berharga untuk saya. Bayangkan bagaimana saya ingin memberitahu ubat ini untuk apa, ubat itu untuk apa. Sekadar sedutan drama sebabak..

Ranitidine 150mg BD
"Pakcik, ni ubat gastrik. Untuk sakit perut. Ubat ni dalam plastik ni ye. Bulat-bulat. Pakcik makan 1 biji, 2 kali sehari, selepas makan.

Loratadine 10mg OD
"Yang ni ubat selesema. Makan 1 biji, sekali sehari, selepas makan. Ubat dia bujur ye pakcik."

Magnesium Trisilicate Mixture 15ml TDS
"Yang ubat air ni, ubat angin. Pakcik tuang dalam penutup ni, 1 penutup. Minum ubat nisebelum makan. (Sambil tangan pakcik tu meraba-raba untuk cam rupa bentuk penutup botol yang dimaksudkan).


Scene 2: BISU & PEKAK

Saya sememangnya sedikit malas untuk kaunseling devices. Heh~ Tapi, kalau dah tiba turn patient yang memerlukan kaunseling, saya dengan rela hati berkongsi. Itu tanggungjawab saya ok! Nak dijadikan cerita, sedang saya menjaga Kaunter 1, datang seorang patient untuk mendapatkan MDI (alat sedut untuk pesakit asma/lelah). Saya bertanya sedikit sebanyak, sekadar ingin berbasa basi. Tapi tiada respon! Dia diam membisu, sekadar memandang. Baru saya tersedar, pesakit saya kali ini BISU. Erk! Betapa mencabarnya nak bagi kaunseling kepada pesakit yang BISU & PEKAK. Erm..

Baiklah, setakat itu sahaja ye perkongsian untuk kali ini. Jam dah pun nak menghampiri 8.00 malam. Patient bakal ramai sebentar lagi. Huu~

Notahati: Terima kasih banyak2 buat teman sekerja malam ni. Cik Rabiatul Adawiyah a.k.a Kak Ada. Sebab banyak membantu malam ni. Juga sebab tolong belikan KFC. Heh. Say bubye to oversecretion of gastric acid! ^___^