19 December 2010.. Ahad.. 1.08 am..
Sekarang saya sedang on call di Farmasi Satelit 7, Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ), Kuala Terengganu, Terengganu. Bersama Pegawai Farmasi U44, Puan Hasniza a.k.a Kak Za. Heh~ ^___^ Farmasi Satelit 7 adalah satu-satunya farmasi yang beroperasi 24jam. Pada waktu malam, satu hospital akan mendapatkan bekalan ubat di sini. Erm.

Petang tadi mengisi perut di rumah Fazie, PRP dari HRPZ II. Sempena kepulangan mak dan ayah Fazie dari menunaikan haji. Semoga ibadah kalian diterima Allah. InsyaAllah. Balik dah agak lambat, agak kelam kabut untuk belajar tidur! Saya perlukan rehat yang cukup untuk berjaga sepanjang malam sehingga ke pagi. Tapi, tidur lah sebanyak mana pun, pasti akan menguap sampai berair mata di kala jarum jam dah menginjak ke angka 4!!

Setibanya di Farmasi Satelit 7.. Alhamdulillah, saya sangat bersyukur!! PPF yang bertugas sehingga jam 10.00 malam ialah Kak Ha a.k.a Puan Zaleha!! Yeay!! Happy!! Hehe.. Semua yang saya confuse saya tanya dia. Semua masalah refer kat Kak Ha. Berat je hati nak lepaskan Kak Ha balik rumah. Waaa~ Apa yang menarik, semua kerja labelling, filling and calling ward sudah disiapkan sebelum Kak Ha balik. TQVM Kak Ha!! Tak seperti pengalaman on call saya sebelum ni, selepas PPF balik, kami bertungkus lumus menyiapkan segala keperluan ubat-ubat untuk ward. Huk~

Berbalik kepada tajuk entry!

Seperti biasa, call doctor untuk betulkan dose perkara biasa. Erk! 

 Scene 1:

T. Voltaren 50mg PRN (Diclofenac Sodium)
C. Cloxacillin 500mg QID

Memandangkan stok Voltaren habis, so saya kena call doctor, confirmkan nak tukar ubat apa.

Me: Hello. Assalamualaikum. Saya dari farmasi. Boleh saya bercakap dengan Dr Izz?
Dr Izz: Hello. Waalaikumussalam. Ye dik. Kenapa?
Me: Dr. Farmasi dah habis Voltaren. So nak bagi apa ye?
Dr Izz: Erm. Nak bagi apa ye dik? Bagi Ponstan la dik.


Scene 2:

Doctor dah mengantuk kot ni. =p
Slip ubat dia tulis:

T. Ponstan 500mg TDS (Mefenamic Acid)
CMC eye drop for LA (CMC : Chloramphenicol)

Hah! Eye drop for local application? Adush! Kalau for LA, CMC Ointment, bukan CMC eye drop. Doktor ni nak CMC eye drop ke CMC eye ointment? Once again, call~

Me: Hello. Assalamualaikum. Saya dari farmasi. Boleh saya bercakap dengan Dr Nur?
Dr Nur: Hello. Waalaikumussalam. Ye kenapa?
Me: Dr. Untuk patient Muhammad ni, CMC eye drop ke ointment ek?
Dr Nur: Kejap ye dik. Bla. Bla. Bla. Ok. CMC eye drop II/II QID. Ok dik.

"adik"?? Ayark!!
Ni baru 2 kali call. Ada lagi beberapa orang doktor yang saya call, panggilannya sama!!
Aduyai.. Lawak betul!


Notahati:
Saya kelaparan sekarang. Ubat-ubat je penuh depan mata. Takde makanan. Si budak kecik Amir Fauzan datang tangan kosong. Haih~ Abaikan.