Sekadar ingin berkongsi sedikit pengalaman di peringkat awal semasa ditempatkan di ward 7EF, Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kual Terengganu. Saya agak kurang berkeyakinan memandangkan pengetahuan tentang "trend" ubat yang biasa digunakan di ward masih lagi di tahap lemah. Masih lagi blur tentang ubat-ubat yang diberikan kepada pesakit. Kadang-kadang, walaupun saya sedar yang saya tahu tentang ubat-ubat yang ditanya, tapi saya agak kurang berkeyakinan untuk menjawab. Haisy! Ke manakah hilangnya self confidence ni?



Situasi 1:

Dr H: Cloxacillin 500 mg QID kan?
Me: Erm.. Not sure. (Padahal dalam hati: Aah. Betul la tu. Cloxa 500mg QID)


Situasi 2:

Dr S: Ciprofloxacin berapa ye dose?
Nurse: 200mg BD. (Yakin sangat nurse ni tolong jawab!)
Me: (Dalam hati: Eh! Cipro ada ke tablet 200 mg? Bukan ke 250 mg?)
Dr S: Cipro berapa ye dose? (Doc bertanya personally kepada saya)
Me: Cipro 250 mg BD.


Situasi 3:

Dr R: Mechanism of action Aspirin?
Me: (Dalam hati: COX2 antagonist!) Tak berani nak jawab sebab hanya saya seorang pharmacist, lain-lain ialah doktor!!


Apekah daa.. Mana hilangnya keyakinan? Aduyai~

Alhamdulillah, sekarang saya sudah mula membina keyakinan untuk berinteraksi dengan "mereka2" di ward. Semoga Allah terus memberikan kekuatan kepada saya untuk terus bekerja a.k.a beribadah. InsyaAllah.


***
BD : Twice daily
QID: Four times daily