Fenomena biasa di Mekah, kanak-kanak dibawa bersama ke masjid untuk solat berjemaah. Sangat berbeza dengan budaya kita di Malaysia saya fikir.

Budaya kita, ibu-ibu yang mempunyai anak-anak kecil biasanya hanya bersolat di rumah. Tapi berlainan dengan apa yang saya perhatikan di sana. Saya sempat beberapa kali menjadi babysitter sementara si ibu selesai mengerjakan solat sunat. Ada yang membawa 3 orang anak kecil sekaligus!

Ada ketikanya, bayi yang dijaga itu menangis. Saya terpaksa mendukungnya.

Ada ketikanya, bayi yang dijaga itu menangis kelaparan. Buat susu la jawabnya.

Ada ketikanya, kanak-kanak itu terjatuh, menangis meraung. Menguji kesabaran. Huu~

Macam-macam kaedah terpaksa dicuba untuk memujuk mereka. Sampaikan gelas air zam zam itu berjaya ditukarkan menjadi pelbagai bentuk permainan! Pelbagai gubahan! Huhu.

Beberapa gambar mereka sempat saya snap. Maaf ye kalau tak berjaya menjadi babysitter terbaik. Hehe.



Susu + air zam zam berjaya membuatkan baby chumeyl ini tidur.. Huu~
"Angah" ni sangat3 suka senyum.. Suka!



Baby ni baik.. Tidur je..



Sangat chumeyylll!! Sangat hyperactive..


Notahati:
Selamat melangkah ke alam kerjaya buat sahabat-sahabat seperjuangan Azwadi, Solaharith dan semua warga IIUM Rx5 (Baca: Universiti Islam Antarabangsa, Pharmacy 5th batch). Kami bakal menyususl lagi satu purnama. InsyaAllah.