Hari ini saya membuang meluangkan masa di HUSM Kubang Kerian, Kelantan. Itu pun setelah mendapat surat tawaran Temuduga Pegawai Farmasi U41.

Seperti yang dijangka, temuduga tersebut sebenarnya untuk Full Registered Pharmacist (FRP), bukannya untuk Provisional Registered Pharmacist (PRP). Staff pengambilan USM tersilap menyenaraikan nama saya sebagai calon temuduga. Apekah?? Tak kisah lah, rumah 7 km je pun dari HUSM Kubang Kerian.

Noted:
PRP adalah tempoh latihan sebagai pegawai farmasi selama setahun, wajib bagi mendapatkan Lesen Farmasi.
FRP adalah tempoh perkhidmatan selama 3 tahun sebagai pegawai tetap.

Setibanya di Jabatan Pendaftar HUSM, kelihatan kelibat bekas pelajar UIA, Fikry. I know you la~ Orang kuat UIA la katakan.. =p Sempat berkenalan dengan PRP dari UKM, Najwa, Atiqah dan seorang lagi (lupa nama~). Tidak ketinggalan, senior UiTM Rx4, Md Farhan Ab Rahman!! =)

Giliran saya agak lambat memandangkan saya merupakan calon terakhir untuk jawatan Pegawai Farmasi U41. Paan sempat membocorkan sedikit sebanyak soalan-soalan yang ditanya. Tqvm Paan! Tak pasal-pasal pagi tadi study tentang USM, Apex, pronsip-prinsip etc. Hee~ Tapi, memandangkan status saya masih belum layak untuk memohon jawatan tersebut, saya hanya bersedia ala kadar. Dah alang-alang datang, panel suruh masuk la jugak kan~

Okies! Jom layan sesi berTEMU dan terDUGA yang mendebarkan! Huu~

Cik Wirdiana? Masuk.

Selangkah ke bilik temuduga..

ZAPPPPP!!

7 orang hamba Allah menunggu!! 14 mata memandang!!

Ya Allah. Saya jangka sekitar 4 orang panel sahaja. Wakakaka. Gelabah!!

Hanya seorang panel yang saya betul-betul kenal. Dr Zaidun Kamari, selaku Pengarah Hospital USM, merangkap ayah kepada Izzati, ex-schoolmate Maher.

Soalan-soalan yang ditanya? ~Maaf, malas nak buat dialog sebagaimana temuduga SPA.

Berkisar tentang:
-Kenapa pilih HUSM
-Apa kelebihan HUSM

-Sumbangan untuk HUSM
-Kenapa tak pilih hospital lain
-Pernah practical di hospital mana
-Beza manual & computerized ~saya terperangkap dengan jawapan sendiri masa ni. Hehe. Goreng saja lah labu~
-Masalah di farmasi, cara atasi
-Etika-etika pegawai farmasi, kemudian panel belit-belit soalan
-Panel bagi situasi, bagu pendapat nak selesaikan
-Graduate from UiTM berapa ramai & related questions pasal UiTM

~Dah lupa dah apa lagi soalan.. Sebab tak serius sangat pun tadi.. Hehe..

Ayat terakhir Pengerusi agak menyenangkan hati:
“InsyaAllah, akan dipertimbangkan” Hehe.


Notahati:
Sangat terkesan dengan perbualan melalui telefon dengan salah seorang staff HUSM. Ia berlaku sejurus sebelum saya melangkah masuk ke dalam bilik temuduga. Tqvm in advance Encik F! “Pertolongan” anda amat-amat dihargai. Ngeh3. I’m waiting for your call. Can’t wait. Erk!