Seperti biasa, Masjid Nabawi dipenuhi dengan umat Islam dari seluruh dunia, dari pelbagai negara. Maka, pelbagai gaya bahasa dapat didengari. Ada sesetengahnya boleh berbahasa Inggeris, tapi kebanyakannya tidak. Kadang-kadang, bercakap bagaikan ayam dengan itik lagaknya. Akhirnya, bahasa isyarat menjadi penyelesaian.

Emak saya yang sudah pun berusia 16 61 tahun, hanya tamat belajar sekolah menengah. Almaklumlah 60 tahun dahulu, dilahirkan sekitar 1950an. Maka, sepanjang di sana, saya seringkali menjadi translator untuk berkomunikasi.

Sedang beriktikaf di Masjid Nabawi, seorang Ms Libya di sebelah emak menegur kami. Terkedu. Bahasa apakah?

Can you speak in English?” terus saya bertanya.

Oh! Yes. Yes. But not very fluent.” Ms Libya menjawab dengan nada tersekat-sekat.

Saya yang sememangnya “bukan pendiam” sudah semestinya banyak bertanya. Namun, tidak banyak yang mampu dijawab oleh Ms Libya. Geleng kepala. Tidak faham katanya. Akhirnya, saya hanya memberi peluang Ms Libya bertanyakan sebarang soalan, saya yang menjawabnya. Itu yang terbaik.

Persoalannya hanyalah berkisar tentang Malaysia, bahasa di Malaysia, berapa hari di Madinah, berapa hari di Mekah, Malaysia – Jeddah berapa jam, datang dengan siapa. Saya cuba mencari perkataan paling ringkas supaya mudah untuk difahami.

Emak saya hanya diam. Di akhir perbualan:

“You, understand English?” Ms Libya itu bertanya kepada emak.

Nak tau emak saya jawab apa?

NO” spontan emak saya jawab. Huhu. Kesian Ms Libya itu confius.

Tak faham English, tapi jawab. Apekah. Lawak. Lawak. Ngee~






Payung-payung di Masjid Nabawi
~Kempunan tak berkesempatan nak tengok ia tertutup & terbuka~




Pintu masuk Muslimat Masjid Nabawi
~Semoga berpeluang menziarahi Raudhah, Makam Rasulullah lagi..