1 Syawal 1430H..



Merupakan pengalaman kedua beraya tanpa abah di sisi..



Alhamdulillah.. Kami sekeluarga diberi kesempatan untuk menziarahi pusara ayahanda tercinta..



Zarif bersama TokMa berdoa di pusara TokBah..


Tiba-tiba terkenangkan kenangan bersama arwah abah..Seorang lelaki yang sangat sangat sangat penyabar.. Sangat sangat sangat pemaaf..


Buktinya.. Seingatku.. Sepanjang hayatku, hanya sekali aku dimarahi abah..
Sumpah!! Hanya sekali.. Itu pun, aku yang gatal nak ulang balik lawak yang arwah abah buat..


Nak dijadikan cerita..


Pada suatu petang.. Kami melepak depan TV.. Ada la seorang ahli politik pada zaman tu bagi ucapan..Pastu, aku sejujurnya memang langsung tidak mengenali siapa wanita tersebut..


"Abah, tu siapa?" directly aku bersuara..


"Alah.. Tu pun tak kenal.. Rumah dia kan belakang rumah kita ni je dulu.." abah cuba menduga akalku barangkali..


Penat aku memikirkan.. "Siapa la makcik ni.."


Last-last.. "Hahaha".. Boleh pulak abah aku gelak.. Rupa-rupanya dia saja nak kenakan aku..


Huh! Hidup-hidup kena tipu..Aku punya la percaya sebab sememangnya ada beberapa orang dari kawasan kampungku yang menjadi ahli politik..


Akhirnya, abah menerangkan siapakah sebenarnya wanita tersebut.. Kali ni, penjelasannya adalah fakta, bukannya auta!!


Beberapa hari kemudian..


Di kala kami sama-sama menonton TV.. Tiba-tiba ada la seseorang wanita ni bagi ucapan kat TV.. Sememangnya aku tidak mengenalinya..


"Eh, abah! Makcik ni.. Rumah dia belakang rumah kita kan dulu?" aku mengulangi skrip yang pernah abah pernah ungkapkan..


"Hish! Mana ada.. Pandai-pandai je.. Bla.. Bla.. Bla.." bebelan diteruskan..


Huk.. Huk.. Huk.. Padan muka aku!! Sape suruh buat lawak bodoh time abah bukan nak berlawak..Tak pasal-pasal aku kena bebel masa tu.. Terus je mood tengok TV hilang..


Bengkek kejap.. Tapi, bila ingat-ingat balik.. Lawak pun ada..Biasa la zaman kanak-kanak.. Tak pandai nak buat lawak sendiri, tiru lawak orang..Last-last, diri sendiri yang kena.. Hehe..


Itulah SATU-SATUNYA peristiwa yang abah memarahiku.. Mm..




Gambar kenangan arwah abah, Yusoff Mat Hussin.. Al-Fatihah..