Syurga di bawah telapak kaki ibu..

Semenjak pemergian arwah abah menyambut panggilan Ilahi pada 15 May 2008 (Al-Fatihah buat Allayarham Yusoff Mat Hussin).. Hati saya sering terkenangkan ibu keseorangan di kampung halaman..

Setiap kali tibanya Ramadhan, hati saya terusik..
Setiap masa memikirkan ibu yang kesunyian..
Tanpa anak-anak menemaninya disisi..

Bagaimanakah keadaan ibuku di kala waktu sahur bertandang..
Apakah berselera menjamah makanan yang terhidang..

Bagaimanakah perasaan ibuku di kala azan Maghrib berkumandang..
Apakah mampu ditelan juadah yang disediakan..

Maafkanlah anakmu..
Moga diizinkan Allah untuk menemukan kita di penghujung minggu ini..
Moga saya mampu menggembirakan hati ibu.. Membuatkan ibu bahagia..

Sekadar perkongsian bersama..

Benar.. Memang benar.. Ajal.. Maut.. Kematian.. Sudah pun ditentukan sejak azali lagi.. Tetapi.. Doa yang pernah saya terbaca dalam sebuah buku suatu ketika dahulu benar-benar menyentuh perasaan.. Membuatkan kita berfikir sejenak..

Ya Allah..
Matikanlah aku sebelum aku sempat menderhakai ibu bapaku..
Matikanlah ibu bapaku sebelum sempat mereka diderhakai..

Mungkin kedengaran sedikit kasar..
Tetapi, Sesungguhnya ia membawa maksud tersirat yang besar maknanya..
Mendalam maksudnya.. Menusuk kalbu tafsirannya..

Moga diberi kefahaman oleh Yang Maha Esa..
Moga diberi peluang untuk kita menginsafi diri..
InsyaAllah.. ~N~